Kerron nyt kuvien kera tekemästämme lomareissusta.

Lähdimme sunnuntaina 27.7.08 aamusta hyvissä ajoin ajelemaan pohjoisia kohti.
Mitä kauemmaksi kotoamme olimme matkanneet, sitä enemmän mieleeni tuli unohtamiani asioita, jotka oli tarkoitus ottaa matkalle mukaan.. Eivät onneksi maata kaatavia... (villasukat, pitkät "kalsarit", RETKIKEITIN!...)

Pysähdyimme kahvihampaitamme kolotellessa erään K-kaupan eteen, juuri ennen kuin se oli miltei menossa kiinni (17:55). Menimme ostamaan kahvijauhoja ja maitoa, jotta saisimme keitetyksi omalla matkakahvinkeittimellämme kahvit.
Antti latasi kahvinkeittimeen kaiken tarvittavan, (vesi ja kahvijauhot) lähdimme jatkamaan matkaa kahvinkeittimen alkaessa ruplattaa minun jalkatilassani...
Hetken kuluttua katsoin kahvinkeitintä, eikä siinä enää palanut merkkivalo. Antti sanoi ettei sulakekaan olisi palanut. Kummastelimme asiaa seuraavalla levikkeellä,missä jaoimme ½ kahvikupillista tiputtautunutta kahvia. Siinä se Antti kirosi sedältään lainaan ottamansa keittimen ja oli se hilkulla lentääkin läheiseen järveen. Jatkoimme matkaa kahvit juotuamme.

Aamulla minulle ei ollut edes aamupala maistunut kunnolla koska olin niin innoissani alkavasta reissusta.
 Kilpisjärveltä 5km pituinen suora tienpätkä.
Meno matkalle ajoimme 2 kertaa Ruotsin puolella, jotta ei samaa reittiä tarvitsisi ajaa takaisin. ;)
Siellä pysähdyimme jollakin levikkeellä, vai olikohan se paremminkin uimaranta paikka. Siellä Antti meinasi iltamassa käydä uimassa, menikin rantaan, mutta vesi oli niin kylmää, että jäi uimatta. Illan viiletessä, minäkin vaihdoin jo pidempää kampetta päälleni.

Kahvipaikat tuntui olevan melkoisen "kivenalla", johtuen ajankohdastakin jolloin olimme liikkeellä. Melkein jokainen huoltamo oli järjestäen mennyt juuri hetkeä aikaisemmin kiinni ja emme päässeet kahville. :(

Pysähdyimme viimein Muoniossa yöksi. Emme kuitenkaan olleet teltassa vaan vuokrasimme mökin. Oli se melko hintava, mutta pakko meidän oli jo nukkua ajettuamme yli 12h. Hintaan ei sisältynyt muuta, kuin suihkun ja wc:n käyttö... Mökissä sentään oli liesi, jolla pystyimme (Antti pystyi) yöllä tekemään mukaamme ottamia pussiruokia, nälän yllättäessä. Paikan SUURI miinus oli
Nro 1. Suihkutilojen LIMAISUUS
Nro 2. "äänekkäät" naapurit, joiden mökissä oli ilmeisesti itikoita niin paljon, koska kuului tasaisin väliajoin seinään lyömisen ääni.
Siinä vaiheessa, Antti nousi ylös, minä tosin olin urvottanut n.1½h unessa, mutta koska Antti alkoi purnaamaan naapurimökin väestä niin heräsin siihen minäkin.
Hän teki pakissa itselleen tomaattipastaa ja minä nousin mennäkseni suihkuun. Samoin teki myös Antti syötyään.

Aamulla jatkoimme matkaa jo klo 9 aikaan.

Oli huikeaa nähdä Saana-tunturi.Söimme siellä ennen Norjan puolelle menoa lohikeittoa noutopöydästä masumme pullolleen.
Sitten rajan yli Norjaan.
Maisema muuttui miltei heti rajan ylityksen jälkeen kauniiksi vuoristoksi. :)
Tosin kuva ei kerro läheskään siitä maisemien kauneudesta. Kauneus latistuu kuvassa, koska kuva ei ole niin 3-ulotteinen...sääli.

Tromssossa kävimme maisemahissillä vuorenhuipulla. (gondooli-hissi).
Maisemat oli HUiKEAT ja ei epäilystäkään ettemmekö olisi olleet ainoat suomalaiset. Tulinpa siinä kokeeksi morkanneeni edellä portaita kiipeävää henkilöä suomeksi ja koska hän ei ainakaan mitenkään asiaa noteerannut, se vahvisti oitis osuneemme oikeaan. =)
Ajoimme Tromsson maanalaisessa tunneliverkostossa päästäksemme kaupungin toisella laidalla olevalle lentokentän laitaan. Tunnelissa oli liikenneympyröitä, joissa oli oltava tarkkana jotta meni oikeaan suuntaan.
Tromsso itsessään oli aika pienen näköinen kaupunki, mutta ollessaan meille vieras, sekin jo riitti tuomaan jännitystä... heh...
Tromsson kirkko.
Hauska alikulkusilta Norjassa... Näitä oli perätysten muutama. :)

Teen toisen postauksen reissustamme tästä eteenpäin... On yllättävän hidasta kirjailla ja liittää kuvia. Pian lisää...